corneliasdagbok

Direktlänk till inlägg 28 december 2013

En andra chans?

Av Cornelia Andersson - 28 december 2013 05:31

Många tycker att alla förtjänar en andra chans i sitt liv. Men gör alla verkligen det? Förtjänar verkligen alla en andra chans? Detta är ett inlägg som kanske väcker både tankar och känslor till liv.

Enligt min erfarenhet av de 16 år som jag vandrat på denna jord så kan jag bara säga: "nej, alla förtjänar inte en andra chans".

Många gör misstag som de ångrar, som inte ens var planerade eller ens meningen skulle ske. Enligt mig så förtjänar de en andra chans, helt klart!
Det finns också de som kanske har det svårt hemma (både vuxna och barn såklart) som kanske blir lätt frustrerade och kastar med saker. Ganska lindrigt. Dock kan ju sakerna man kastar råka träffa en människa eller ett djur, fast att det inte var meningen. Visst, man hade kanske kunnat tänka sig för en extra gång innan man kastar något, men oftast hinner man inte tänka efter när man är så frustrerad, tro mig, jag har varit i den sitsen. Det är då man förtjänar en andra chans.

Gör man då något ont, något planerat, att skada eller kanske t.om mörda någon, förtjänar man då en andra chans?
De som står 'den skyldige' nära har ofta väldigt lätt att hjälpa den 'skyldige' just eftersom denne står de nära. Men offret och dennes nära och kära då? Försvarar de gärna den skyldige? Knappast.
Om man då får reda på att det var en planerad händelse från den skyldiges sida, är man då positiv till att ge den skyldige en andra chans?

Jag har/hade själv en vän som lämnade jorden alldeles för tidigt och det svider! Jag kommer nog aldrig vilja ge den skyldige en andra chans. Det är helt uteslutet från min sida.

Vi måste vara rädda om varandra! Man ska respektera varandra! Bilda sig en egen uppfattning om hur människor är, och inte lita på en massa rykten. Bilda sig en egen uppfattning om vilka som verkligen förtjänar en andra chans.

Jag tar hellre miljontals smällar än att se någon få smällar. Även om denne person kanske inte alltid är så trevlig i allmänhet.

Cred till de som orkar läsa detta tidiga inlägg!


/Cornelia

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cornelia Andersson - 4 februari 2015 10:54


Gårdagens ridpass gick väll helt okej! Hästis var pigg, och sådär. Valde att inte ta någon galopp då jag istället ville koncentrera mig på att först få henne att tagga ner, bara en liten aning, och få henne mjukare i skritten och traven, samt att v...

Av Cornelia Andersson - 3 februari 2015 15:53


Nu efter en jobbig skoldag så är jag äntligen på väg hemåt! Startade med hundlektion, sen historia, efter det hade vi lunch och efter lunchen var det biologi och sist så hade vi hund igen. På hundlektionen var där ju en sådan där massage person. ...

Av Cornelia Andersson - 3 februari 2015 07:37


Igår efter skolan så gick jag, Vanessa och Natalie till Espresso House och tog en fika! Jag och Vanessa tog varm vit choklad med grädde och marshmallows + någon sirapsaktik sak ovanpå, vi tog även vars en chokladmuffins, medan Natalie endast tog var...

Av Cornelia Andersson - 2 februari 2015 07:36

Halloj! Igår var det också stalljour. Kul! Kom dit på morgonen och då skulle vi börja ge Hö inne och sedan började vi mocka. Under tiden vi nickade så släppte vi också ut hästarna. Vi mockade rätt snabbt, vilket gjorde att vi nästan precis efter...

Presentation

HejHej och välkomna till min blogg!

Jag är en tjej född -97 vars intresse fokuserar på djur, foto och musik.

Jag går mitt andra år på gymnasiet, inriktning hund, och jag måste bara säga tack till alla underbara lärare, i högstadiet, som gjort detta

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards